اجزای مختلف بویلر

بویلر چیست؟

بویلر یا دیگ بخار چیست ؟ یکی از تجهیزاتی که در موتورخانه مرکزی جهت تهویه مطبوع، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ دیگ فولادی یا همان بویلر می‌باشد‌. این دستگاه، همراه با چیلرهای دیگر از جمله چیلر تراکمی و چیلر جذبی، شرایط مطلوب را جهت تامین آسایش کاربران مهیا می‌کند.

از جمله وظایف بویلرها می‌توان به گرمایش و تامین آب مصرفی مجتمع‌ ها اشاره کرد. آبگرم‌های تولید شده توسط دیگ بخار، از طریق پمپ‌های سیرکولاتور، به واحدهای توزیع فن کویل و هواساز انتقال داده می‌شوند. برخی از مجتمع‌ها برای به جریان انداختن آبگرم تولید شده، از کویل آبگرم داکت اسپلیت‌ها استفاده می‌کنند.

در این صورت از سیستم گرمایش مرکزی گازسوز و سیستم سرمایش برقی بهره‌مند خواهند شد. وکیوم دیگ بخار، جزء جدیدترین نوع  دیگ فولادی محسوب می‌شود.

اجزای مختلف بویلر

اجزای مختلف بویلر عبارت اند از :

۱. steam drum

۲. water drum

۳. tubes

۴. FD fan

۵. sealing fan

۶. economizer

۷. super heater

۸. attemprator – Desuper heater

۹. burners

۱۰. pilot

۱۱. flame scanner

۱۲. sampling system

۱۳. side glass

۱۴. stack

اجزای مختلف بویلر

بیشتر بدانید : بویلرهای چگالشی و بویلرهای غیرچگالشی– ساخت مخازن فولادی و صنعتی در اصفهان – ساخت برج تقطیر در اصفهانتنش در مخازن

تشریح بعضی از قسمت های بویلر

۱. steam drum, water drum, tubes

steam drum در قسمت بالا و water drum  در قسمت پایین قرار دارد که به وسیله tube های مختلف به هم متصل شده و تشکیل combustion chamber را می دهند که همان محفظه احتراق است.

۲. FD fan, sealing fan

FD fan که وظیفه تامین هوای مورد نیاز برای سوخت در بویلر را دارد و sealing fan که به منظور خنک کاری قسمت هایی از بویلر که در تماس مستقیم با حرارت و شعله قرار دارند از قبیل side glass, flame scanner مورد استفاده قرار می گیرند.

۳. economizer که در مسیر گازهای سوخته شده و گرم قرار دارد و برای گرم کردن اولیه آب بویلر قبل از ورود به stem drum استفاده می شود.

۴. Desuper heater, super heater

super heater : که در داغ ترین قسمت بویلر در مسیر خروج گازهای سوخته شده و قبل از economizer قرار دارد و به منظور بالا بردن دمای بخار تولید شده خروجی از steam drum و خشک کردن کامل بخارات تولید شده استفاده می شود. ساختار مبدل های حرارتی

Desuper heater :  جهت تنظیم دمای بخارات خروجی از super heater در دمای مورد نیاز به وسیله اسپری کردن آب در بخار صورت می پذیرد.

۵. sampling system : دو نوع آنالیز برای سنجش PH و Conductivity آب بویلر و بخار تولید شده به صورت آنلاین استفاده می شود که قبل از ورود به آنالایزر ، آب و بخار در سیستم cooling سرد می شود.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟
از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.
[تعداد رای: ۲ میانگین رتبه: ۳]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!