مخزن آب هوایی - طراحی و ساخت آساگروپ

مخزن آب هوایی


مخزن آب هوایی

مخزن آب هوایی – امروزه به دلیل توسعه شهری و افت فشار آب، به تنهایی مخازن آب هوایی جوابگو نبوده و در کنار آن بسیاری از ساختمان ها و واحدهای صنعتی نیاز به نصب مخزن آب جداگانه ای دارند.

در این مقاله به چگونگی عملکرد این برج های ذخیره آب پرداخته می شود و همچنین راهکارهایی برای جایگزینی مخازن آب هوایی فلزی آسیب دیده که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند ارائه خواهیم داد با خواندن این مطلب بار دیگری که از کنار یک مخزن آب هوایی می گذرید کاملا به نحوه ی عملکرد آن آگاه هستید.

این مخازن به طور کلی به چهار دسته مخازن هوایی فلزی ، مخازن هوایی بتنی، مخازن هوایی پلاستیکی و مخازن هوایی چوبی تقسیم می شوند.

نوع سوم یعنی مخازن پلاستیکی اخیرا مورد استفاده قرار گرفته اند و به نظر میرسد بتوانند جایگاه بیشتری را به خود اختصاص دهند. قیمت مخزن آب هوایی با توجه به ماده اولیه مورد استفاده و همچنین طراحی آن تعیین می شود.

 

بیشتر بدانید : مخازن تحت فشار

 

برج های ذخیره آب به شکل ها و اندازه های گوناگونی دیده می شوند. در ساختمان های بلند گهگاهی با معضل افت فشار آب مواجه می شویم زیرا ارتفاع این ساختمان ها بیشتر از حدی است که برج های ذخیره آب بتوانند فشار آب آن را تامین کنند، بنابراین همه ی ساختمان های بلند یک مخزن آب و یا برج ذخیره آب اختصاصی دارند.

عملکرد مخازن آب هوایی بسیار ساده است. گرچه این برج ها در اندازه ها و شکل های گوناگونی وجود دارند ولی همه ی آنها عملکردی مشترک دارند.

برج ذخیره آب در واقع یک منبع آب مرتفع و بزرگ است. برخی از آنها بیش از ۵۰ متر از زمین فاصله دارند. دلیل این ارتفاع  تامین کردن فشار آب می باشد. هر فوت ارتفاع میتواند ۰٫۴۳ psl (پوند در هر متر مربع) تولید فشار کند. منبع آب شهری حدودا بین ۲۰ تا ۳۰ psl است.

فشار آب منبع آب هوایی باید به قدری زیاد باشد تا بتواند آب تمام خانه ها و مناطق اطراف را تامین کند. بنابر این، این مخازن آب معمولا بلند ساخته می شوند تا فشار آب لازم را تامین کنند.

در مناطقی که دارای تپه های مرتفع هستند، این برج ها می توانند توسط  یک مخزن آب ساده که بر روی تپه ی بلندی قرار می گیرد جایگزین شوند.

 

مخزن آب هوایی - طراحی و ساخت آساگروپ
مخزن آب هوایی

 

حج و ابعاد مخزن آب هوایی

به طور کلی این مخازن می توانند بسیار بزرگ بوده و حجم آب مورد نیاز حتی یک شهر را فراهم نمایند و یا می توانند کوچکتر بوده و آب مورد نیاز چند واحد مسکونی و یا یک کارگاه یا کارخانه را تامین نمایند.

 

بیشتر بدانید : مبدل حرارتی

 

اگر فشار آب قطع شود، برج ذخیره آب باید بتواند فشار آب  را برای حداقل یک روز کامل تامین کند. یکی از مزایای مهم برج ذخیره آب این است که  به جای تامین کردن  فشار آب در زمان اوج مصرف ،فشار را به طور میانگین تامین می کند و همین امر موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود.
 









این مقاله چقدر براتون مفید بود؟
از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.
[تعداد رای: ۱ میانگین رتبه: ۱]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!