برج تقطیر

نحوه ساخت برج تقطیر – برج‌های تقطیر از مهم‌ترین و رایج‌ترین تجهیزات برای جداسازی محلول‌های مایع – گاز از یکدیگر می‌باشد.

نحوه ساخت برج تقطیر و طراحی آن، وابستگی‌های زیادی به پارامترهای مختلف دارد. بعد از طراحی و بدست آوردن این پارامترها، برج تقطیر وارد مرحله جوشکاری توسط شرکت‌ها می‌شود.

تقسیم بندی برج‌های تقطیر

برج‌های تقطیر دسته بندی‌های متفاوتی دارند. برج‌های تقطیر اتمسفریک یا تقطیر در خلأ، برج‌های پیوسته یا ناپیوسته، برج‌های سینی‌دار یا پکینگ دسته‌بندی‌های رایج این برج‌ها هستند.

انتخاب هر کدام از این برج‌ها، وابسته به سیال تقطیرشونده و ارزش محصولات ما دارد. به طور مثال برج تقطیر در خلأ زمانی استفاده می‌شود که محصول ما ارزش بالایی داشته باشد. زیرا استفاده از این برج هزینه بیشتری را به دنبال دارد. سینی‌های مورد استفاده در برج‌ها نیز به دسته‌های غربالی، کلاهکی، دریچه‌ای و فورانی تقسیم می‌شوند.

برخی از پارامترهای مؤثر در نحوه ساخت برج تقطیر

در مورد برج تقطیر
در مورد برج تقطیر

تأثیر قطر برج بر نحوه ساخت برج تقطیر

تعیین این پارامتر از تأثیرگذارترین عوامل در نحوه ساخت برج تقطیر است. به طوری که تغییر این پارامتر باعث تغییر در ادامه طراحی می‌شود. لذا تعیین درست و دقیق آن طبق استانداردهای طراحی بسیار مهم است. فاکتور اصلی برای تعیین قطر برج سرعت فاز بخار سیال است که تعیین این مقادیر باید بهینه شوند.

تعیین درست قطر، میتواند از وقوع پدیده‌های طغیان و یا افت فشار زیاد جلوگیری کند. در بعضی از برج‌ها نیز برای بهینه‌سازی شرایط قسمت بالا و پایین برج دارای دو قطر متفاوت است. انتخاب الگوی جریان در درون برج، مساحت سینی‌ها و… از فاکتورهایی هستند که به طور مستقیم با قطر برج محاسبه می‌شوند.

جنس دیواره برج

جنس دیواره برج تقطیر، بستگی به مواد تقطیرشونده دارد. چنانچه این مواد خورنده باشند نمی‌توان از هر متریالی جهت ساخت برج تقطیر استفاده کرد. مواد سازنده برج تقطیر باید به گونه‌ای باشد که بتواند فشار مورد نیاز را تحمل کند. همچنین می‌بایست در برابر دما مقاومت مناسبی داشته باشد.
ممکن است دما در یک برج تقطیر به مقدار بسیار بالایی برسد. لذا در انتخاب جنس دیواره برج تقطیر باید دقت زیادی را مدنظر قرار داد.

تأثیر فاصله سینی‌ها بر نحوه ساخت برج تقطیر

فاصله نامناسب سینی‌ها باعث عدم دستیابی به کیفیت مطلوب محصول می‌شود. در صورتی که سیال مایع نتواند به طور بهینه‌ای با سیال گازی در تماس باشد، انتقال جرم به درستی انجام نمی‌شود. تعیین فاصله سینی‌ها به طور مستقیم با ارتفاع برج مرتبط است.

نحوه ساخت برج تقطیر بسیار متأثر از فاصله بین سینی‌هاست. هرچه فاصله سینی‌ها بیشتر باشد در نتیجه افزایش ارتفاع و افزایش هزینه ساخت را خواهیم داشت. فاصله سینی‌ها می‌بایست بهینه شده و از حد خاصی نباید تجاوز کند. افت فشار سیال بر روی سینی‌ها نیز مسئله‌ای است که فاصله، نوع و نحوه قرارگیری سینی‌ها تأثیر بسزایی روی آن دارد.

تعیین رفلاکس

برای دستیابی به کیفیت بالاتر برای محصولات، در اغلب فرایندها از رفلاکس استفاده می‌شود. در صورت تنظیم دقیق رفلاکس، علاوه بر رساندن محصول به کیفیت مطلوب می‌تواند دمای برج را نیز تنظیم کند. زیرا جریان‌های رفلاکس از مبدل‌های حرارتی عبور میکند و دمای آن افت می‌کند. با بازگشت این جریان با دمای پایین‌تر میتواند از افزایش بیش از حد دما جلوگیری کند.

تجهیزات جانبی

برای فراهم آوردن یک شرایط عملیاتی مناسب برای یک برج، تجهیزات دیگری نیز برای این کار نیاز است. ریبویلر و کندانسور از تجهیزات جانبی برج‌ها هستند که این تجهیزات نیز در نحوه ساخت برج تقطیر مدنظر قرار می‌گیرند.
عمده کار اصلی این تجهیزات تأمین بار حرارتی مورد نیاز برای سیال است. تعیین سطح، طول و سایر پارامترهای طراحی مبدل‌های حرارتی نیز وابسته به پارامترهای طراحی برج تقطیر هستند.

این فاکتورها بخشی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر نحوه ساخت برج تقطیر هستند.

شرکت آساگروپ اصفهان

طراح و سازنده انواع ساخت کپ مخازن و ساخت عدسی مخازن، فیلتر شنی، همزن صنعتی، تیوب باندل، ریبویلر، مبدل حرارتی، مخزن ذخیره نفت، کندانسور ، (CONDUNSOR)، برج تقطیر

برای دریافت مشاوره با کارشناسان آساگروپ اصفهان تماس حاصل نمایید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟
از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.
[تعداد رای: ۰ میانگین رتبه: ۰]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!